Rillettes

Det er svinenemt at lave sin egen rillettes. Her er en grundopskrift, der smager fantastisk, men du kan sel tilpasse med smag fra krydderier og fond. Jeg tager et ordentligt stykke nakkefilet - eller svinebov (shoulder) - med en god fedtprocent. Jeg skærer det i store bøflignende stykker. Så tager jeg min største gryde og dækker bunden med stykkerne, hvorefter jeg lægger ekstra spæk (gerne hakket), et godt lag rosmarin, godt med salt og peber, hakket hvidløg og lidt hakket løg, enebær og laurbærblade (her kan du give den dit eget præg). Jeg gentager derefter processen og bygger dermed en kødlagkage op i gryden. Når jeg ikke har mere kød, så hælder jeg hvidvin på, til det dækker, og sætter det over. Når det så småt koger, skruer jeg ned og lader det simre i 4-5 timer. Så lader jeg det køle af, og derefter river jeg det fra hinanden med to gafler. Det er ret nemt, for kødet er helt gennemmørt og du kan faktisk gøre det med en ske, hvis det er mørt nok. Husk at fjerne blad,e de værste krydderurter og enebær. Når kødet er helt findelt samler du det med ekstra fedt - brug gerne andefedt - og så portionerer du det i skåle. Derefter tager du det sidste fedt, det kan være fra svin eller and, og forsegler din rillettes med det. På dne måde kan de holde sig lang tid i køleskabet. Spis det på brød med stærk dijonsennep og cornichoner.

Leave a comment